Met het DECA-model succesvol veranderen

In een eerder blog (Wil jij 2018 goed van start gaan?) schreef ik al over de 90 dagen strategie. In dit blog ga ik hier dieper op in. De basis van een blijvende verandering is te bereiken met het gebruik van het DECA-model. Daarover later in dit artikel.

Zelfverandering

Alle veranderingen vinden hun oorsprong in jouw manier van denken. Jouw gedachten sturen een groot deel van jouw gevoelens en jouw gevoelens sturen jouw handelingen aan.
Gedragsveranderingen zijn heel goed aan te leren en betrekkelijk snel te realiseren.
De Amerikaanse hoogleraar John C. Norcross, PhD, (geboren 1957) is een professor, psycholoog en specialist in psychotherapie, gedragsverandering en zelfhulp. Hij deed dertig jaar studie naar duizenden pogingen tot ´zelfverandering´. Het gaat hier om pogingen die mensen zelfstandig ondernemen om met een bepaald gedrag te stoppen (roken, drinken, eten), om nieuw gedrag aan te leren (gezonde leefstijl, beweging), om betere relaties te vormen en om gelukkiger te worden. Hij richt zich in zijn onderzoek op persoonlijke gedragsverandering. Volgens John C. Norcross is het mogelijk om iedere gewenste gedragsverandering binnen 90 dagen te realiseren.

Ben ik toe aan gedragsverandering?

Wil jij weten of je toe bent aan een gedragsverandering? Stel jezelf dan de volgende vraag: Wanneer wil ik veranderen

Antwoordmogelijkheden:

Ooit  → Je bent emotioneel nog niet toe aan een verandering
Ergens → in de komende weken Je bent je aan het voorbereiden op een keuze naar verandering.

NU  → Kom in actie > D.O.E.N.®  < Direct Onmiddellijk En NU. Direct Onmiddellijk En Nu

De beslissing om te veranderen kun je in een hartslag nemen (Tony Robbins). Dus als jouw antwoord is: NU. Dan kan je ook direct starten met jouw verandering. De beslissing om te veranderen kun je in een seconde nemen. Weet wel dat gedragsverandering een proces is.

Zonder strategie geen verandering

Er is nog nooit iemand geslaagd in zijn poging tot gedragsverandering als hij niet volgens een strategie te werk ging en die strategie een bepaalde periode volhield. Zoals John C. Norcross in zijn onderzoek al had ontdekt is een periode van 90 dagen een hele goede basis tot blijvende verandering.

Een voorbeeld

Sta eens even stil bij de volgende vraag: Welke schoen trek jij elke morgen het eerste aan?
Of je nu eerst je linker- of eerst je rechterschoen aantrekt: het is een gewoonte en daar denk je niet bij na. Als jouw antwoord was: ‘mijn linker’ en je besluit vanaf nu eerst je rechterschoen aan te trekken, zal dat lastig zijn. Je hebt jezelf immers geprogrammeerd in het eerst aantrekken van je linkerschoen. Stop, als jij jouw schoenen uittrekt, in je linkerschoen een tennisbal. Als je dan morgenochtend wakker wordt en jij je schoenen aantrekt, kun je niet vanuit jouw automatisme eerst je linkerschoen aantrekken. Daar zit immers de tennisbal in! Trek dan eerst de rechterschoen aan, verwijder dan de tennisbal uit je linkerschoen en trek die vervolgens aan. Als je dit 90 dagen consequent volhoudt, dan zal het eerst aantrekken van je rechterschoen een gewoonte worden en dan zul je na 90 dagen geen tennisbal meer nodig hebben om de omgekeerde volgorde als normaal te zien.

Waarschuwing

Het risico bestaat dat je twee nieuwe gewoontes aanleert, namelijk dat je de rest van je leven altijd eerst je rechterschoen aantrekt, maar ook dat je voor de rest van je leven iedere avond een tennisbal in je linkerschoen stopt!

De negentig dagen strategie

In het bovenstaande voorbeeld ging ik uit van een vrij gemakkelijke handeling, namelijk het op een andere volgorde aantrekken van schoenen. In de praktijk is gedragsverandering gericht op een meer complexere verandering (stoppen met roken, ander taalgebruik, meer luisteren en minder praten, etc.). Daarvoor heb ik een methode ontwikkeld: Het DECA-model. Het is een tien stappenplan met een 90 dagen begeleidingstraject eraan verbonden.

Wil je vrijblijvend een PDF-document van dit DECA-model ontvangen, klik dan hier.

Peter inhuren?