Hoe hou je goede voornemens vol?

Voornemens voor 2019 waarmaken?

Foto: Robert Root Fotografie

Heb jij ook al voornemens voor 2019?

Elk jaar nemen vele mensen over de hele wereld tijd om het afgelopen jaar te reflecteren. Zo hebben ze allerlei voornemens en zeggen ze op de wisseling van het jaar welke gewoontes ze het komende jaar zullen veranderen.

De acht meest bekende voornemens zijn

  1. wekelijks gaan sporten,
  2. afvallen,
  3. meer tijd met de familie en vrienden doorbrengen
  4. ontstressen
  5. stoppen met drinken
  6. stoppen met roken
  7. geen schulden meer
  8. iets nieuws leren.

Ieder mens wil zich goede zijn voelen, wil zich lekker voelen of misschien wel ronduit gelukkig zijn. De voornemens hebben vooral te maken met een betere levenskwaliteit. Gezondheid, gezonde voeding en een beter welbevinden is een thema die anno 2018 erg actueel is. Obesitas, de gevolgen van te weinig bewegen en de gevolgen van schulden worden op allerlei manieren door de media onder de aandacht van de massa gebracht.

Onderzoek ING

De ING heeft onderzocht wat de goede voornemens voor 2016 zijn. Hier wat statistieken op een rijtje:

  • 80 procent van de Nederlanders heeft goede voornemens voor 2016.
  • Afvallen en sporten staat met 24 procent het vaakst in de top drie goede voornemens.
  • 83 procent denkt dat hun voornemen een succes wordt.
  • Bij slechts 17 procent is dat ook zo.

ING houdt al een aantal jaar dit onderzoek. Elk jaar heeft rond de 80 procent een goed voornemen, en in datzelfde onderzoek zegt slechts 50 procent van de ondervraagden dat ze vorig jaar ook een goed voornemen hadden. Er mist dus 30 procent, waar is die dan gebleven? “Waarschijnlijk vergeet een gedeelte van de ondervraagden dat ze een goed voornemen hadden”, vertelt een woordvoerder van de ING.

Iedereen heeft het vermogen gewoontes te veranderen

Alleen de noodzaak om te veranderen of
het verlangen naar een verandering is bepalend voor succes.

Mijn verhaal

Zo zou ik stoppen met roken als mijn ex vrouw zwanger zou worden. Ik wilde niet dat ons kind door mijn rookgedrag een meeroker werd en ik zijn gezondheid in gevaar zou brengen. Mijn ex was toen nog niet.
Op mijn verjaardag januari 1987 lag ik na het eten van een Chinese rijsttafel met een voedselvergiftiging op de bank in de kamer. Ik had veel pijn en dode de tijd door na te denken over waar ik in het leven stond (net een nieuwe baan) en waar ik aan zou moeten werken. Eén van de dingen was: stoppen met roken. Plots drong het tot mij door dat ik afhankelijk leek te zijn van het zwanger worden van mijn ex om te stoppen met roken. “Belachelijk”,dacht ik. “Waarom heb ik iets van buiten mezelf nodig om te kunnen stoppen met roken”.
Dus stelde ik me de vraag: wil ik stoppen met roken? Het antwoord kwam diep van binnen en was: JA! Mijn verlangen was groot genoeg.
Op dat moment besloot ik direct te stoppen met roken en vroeg mijn ex om alle spullen die iets met roken te maken hadden in de prullenbak te gooien. Ik was te ziek om het zelf te doen. Daarna heb ik niet meer gerookt. Een heugelijk feit: op 29 juni werd onze zoon geboren in een rookvrije omgeving!

Waarom houden veel mensen hun voornemens niet vol?

Elk jaar maken ruim 13 miljoen Nederlanders een goed voornemen. Ze maken een plan en spreken hun voornemen uit. Toch geeft bijna een derde, volgens Psycholoog Jeffrey Wijnberg, na twee weken hun goede voornemen weer op. WAAROM?

Er zijn meerdere redenen aan te dragen waarom mensen hun voornemens niet volhouden.

Ten eerste: Dit is tevens de belangrijkste reden: het ontbreekt van een diep verlangen, een serieuze noodzaak? Is dit verlangen en deze noodzaak er niet dan zullen mensen snel de teugels laten vieren en vervallen in hun oude gewoonte.

Ten tweede: het ontbreken van een focus nodig. Ik sprak over 90 dagen een verandering volhouden. In die 90 dagen komen er zeker momenten waarin de uitdaging groot is om weer de oude gewoonte op te pakken.

Ten derde: de sociale druk is te groot. Bijvoorbeeld: Je bent op een feestje en veel van je vrienden drinken een glas alcohol en jij hebt besloten te stoppen met drinken van alcohol. Om dat NEE te zeggen tegen je vrienden als zij je een pilsje aanbieden vraagt van jou een keuze te maken. Hou jij je aan jouw voornemen om geen alcohol meer te drinken of laat jij je verleiden tot dat ene pilsje. Waarna ook vaak een tweede en een derde volgt.

Ten vierde: Het in stilte met jezelf afspreken. Hierdoor verlaag je de kans van slagen. Immers niemand weet dat jij dit voornemen hebt, dus je kan in stilte falen en dat voelt heel anders dan als anderen weten welk doel jij je gesteld had en jij het doel niet haalt.

Vier manieren om jouw kans van slagen te verhogen?

1 –  Maak je voornemen concreet. Door het zo duidelijk mogelijk vast te leggen, weet je waarop jij je focust. Bijvoorbeeld: ik wil 10 kg afvallen in de komende 10 maanden. Om dit te bereiken, ga ik 3 keer per week naar de sportschool, ga ik niet naar een Fast Food restaurant en stop met het eten van snacks door de dag heen.

2 – Je hebt je een voornemen genomen en nu moet je ook doorzetten. Hang een kaart op met 90 vakjes (genummerd van 1 tot 90) en elke dag kruis jij een vakje af als jij je aan je voornemen gehouden hebt. Richt je focus op de 90 en niet op de getallen ervoor.

3 – Werk aan één voornemen, focus op één doel. Als je met meerdere veranderingen tegelijk aan de slag gaat verzand je in chaos. Als je elke 3 maanden een voornemen met jezelf zou afspreken maak je 4 veranderingen per jaar door. Dat zou een waanzinnige prestatie zijn. Als je ze alle vier tegelijk zou willen aanleren, is de kans van mislukken 99%. Resultaat: na een jaar alleen maar teleurstelling.

4 – Creëer een groep gelijkgestemde om je heen, dan verhoog je de kans van slagen. Er is dan een positieve groepsdruk. Deel ook de kleine successen met elkaar. Dit werkt voor iedereen stimulerend.

Waarom blijven mensen het toch weer ieder jaar proberen?

Elk mens heeft een zekere bewijsdrang. Als we falen met de voornemens die we het jaar ervoor hadden, zijn we teleurgesteld in onszelf. Wanneer we dit voornemen met anderen hadden gedeeld, voelt het niet halen van een goed resultaat als een afgang. Dit is een prachtige voedingsbodem om later het voornemen weer op te pakken. Immers mensen hebben een hekel aan falen en niet slagen in een missie. Dit werkt als een rode lap op een stier.

Mijn voornemen voor 2019

Minimaal 20 lezingen geven, waarin ik zoveel mogelijk mensen wil bereiken om hen te inspireren in 2019 op zoek te gaan naar WIE ZIJ WILLEN ZIJN.

Peter inhuren?